top of page
Bamboo Ladder_edited.jpg

Aanbod

Maatwerk

Of het gaat nu om het verbeteren van het didactisch handelen, een rijke leeromgeving creëren, het werken met thema's, beter aansluiten bij het jonge kind, slim werken in een combinatiegroep enz... Ik wil graag aansluiten bij wat er nodig is. Geen vaste programma's, maar maatwerk. Dit bespaart uiteindelijk tijd en zorgt voor meer betrokkenheid.

Laat je inspireren door het onderstaande aanbod. De verschillende onderwerpen hieronder vormen een mooi samenhangend geheel, waardoor deze makkelijk combineren. 

Doen wat nodig is.

School Children_edited.jpg

Didactisch handelen (EDI)

Effectief werken aan doelen

Waarom zou je willen werken met een instructiemodel? Wat levert het op?
Voor je de fijne kneepjes van het expliciete directe instructiemodel leert, is het belangrijk dat je grip krijgt op het waarom. Er zijn zoveel manieren om te leren, maar welke aanvliegroute kies je? Niet bij alle doelen zet je EDI in, maar wanneer wel en wanneer niet? En hoe geef je dit vorm bij kleuters? Moet je dat eigenlijk wel willen? 
Als je ziet hoe je betekenis en betrokkenheid tijdens je les met EDI kunt vergroten, dan word je vast net zo enthousiast als ik.

Kinderen spelen schattenjacht

Werken met rijke thema's

Samenhangend en betekenisvol onderwijs in de hele school

Of je nu met of zonder methode(s) werkt, het samenhangend vormgeven van de zaakvakken door een thema als kapstok te gebruiken is o.a. erg goed om grip op de wereld te krijgen en de woordenschat te vergoten.
Hoe geef je een rijk thema vorm? Hoe zorg je voor eigenaarschap bij de kinderen? Hoe stimuleer je betrokkenheid? Welke doelen streef je na en hoe zorg je dat je deze haalt? Hoe realiseer je voor een goede doorgaande lijn van groep 1 tot 8? 
Samen bouwen we aan een rijk thema en krijgen jullie het gereedschap om dit tijdens de themaperiode goed te managen en organiseren.

Houten soldaten in plastic boot

Spel

Tijd en ruimte om te spelen

Spel is leidende activiteit voor kinderen tot en met een jaar of 7. Dit betekent dat spelen kinderen t/m groep 4 de beste ontwikkelingskansen biedt.

Heel belangrijk dus!

Wat kun je doen om het spel te stimuleren? Hoe zorg je dat dit ook een prominente plek krijgt in groep 3 en 4? Hoe creëer je een gedifferentieerd aanbod in de hoeken? Wat is het verschil tussen spel en spelend leren? 

Wil je ook werken vanuit een duidelijke visie op het jonge kind en nog meer eigenaarschap als het gaat om het vormgeven van het onderwijs? Het is makkelijker dan je denkt! Ik vind het ontzettend gaaf om te zien dat sommige kleine aanpassingen al een groot effect kunnen hebben.


Ben jij ook benieuwd hoe je het spel op een hoger plan brengt, zonder het vrije spel om zeep te helpen?   

Meisje lezen en lachen

SpeLezen

Lezen is en blijft leuk!

De huidige methodes voor aanvankelijk lezen sluiten niet voldoende aan bij de onderwijsbehoeften van jonge kinderen en laten weinig tijd over voor het zo belangrijke spel. Met SpeLezen is dat verleden tijd!

De naam ‘SpeLezen’ is een combinatie van spelen, lezen en spellen, dit omdat het één onlosmakelijk verbonden is met het andere. SpeLezen is een aantrekkelijke aanpak om kinderen op hun eigen niveau en in hun eigen tempo te leren lezen en schrijven. De unieke werkwijze, in eerste instantie bedoeld voor groep 3, maar die ook geschikt is voor de kleuters en groep 4.  

SpeLezen maakt het managen van een combinatiegroep (1)2/3 of 3/4 of het werken in een onderbouwunit een stuk makkelijker. Niet rennen en vliegen, maar rust en resultaat!

  • SpeLezen ©️ is een product van Cedin en Sylvia Venema-Eissens

Kinderen en leerkracht in de kleuterschool

Een beredeneerd aanbod vormgeven

Grip krijgen op de doelen

Verschillende doelen voor rekenen, taal, wereldoriëntatie, motoriek, ontwikkelingsdoelen, leerdoelen enz... Soms zie je door het bos van doelen de bomen niet meer.

Je kunt het idee krijgen dat er te weinig uren in een dag zitten om te doen wat je "moet" doen.

Wat is het verschil tussen een leerlijn en een ontwikkelingslijn? Hoe zorg je voor een gedifferentieerd aanbod waar alle kinderen van profiteren? 

Een stevig en slim plan zorgt voor rust en duidelijkheid. Met de juiste tools is grip krijgen op de doelen en een beredeneerd aanbod vormgeven iets wat we allemaal kunnen leren. Methodes zijn dan niet meer leidend, maar de leerkracht die zijn/haar vak verstaat.  


Kinderen in de tuin

Een rijke leeromgeving

Met een wc-rol en een krijtje...

Om een rijke leeromgeving te creëren is het belangrijk om helder te hebben wat we daar onder verstaan. Het gaat verder dan het inrichten van de ruimte. De leerkracht, de andere kinderen en volwassenen, de omgeving en materialen spelen hierbij allemaal een rol.

Hoe richt je de ruimte functioneel in? Welke materialen zijn handig? Hoe zorg je voor overzicht en organiseer je het spelen en werken? Hoe creëer je fijne plekken die uitdagen en nieuwsgierig maken? Hoe kunnen we hier op een goede manier samen werken en leren? Hoe benut je de omgeving rond de school? Wat kan allemaal buiten? 

Ik kijk met je "outside the box", inspireer en geef je praktische tips die je meteen kunt toepassen in je groep.

Je hebt niet per se een grote zak met geld of heel veel ruimte nodig om hiermee aan de slag te gaan.   

teamgenoten

Kwaliteitszorg en zicht op ontwikkeling

Geen bergen papier met informatie waar je toch niets mee doet...

Een goede zorgstructuur, waarbij de kinderen systematisch gevolgd worden in hun ontwikkeling, is onmisbaar. 

Wat is OP2? Hoe zet je het onderwijsresultatenmodel van de inspectie zinvol in? Hoe breng je de leerresultaten in kaart? Hoe kun je vanuit deze kennis sturing geven aan datgene wat belangrijk is? 

Waarom doe je wat je doet?

Deze vraag stelt Karolien Boetje ook geregeld. Zij is specialist als het gaat om kwaliteitszorg en zicht op ontwikkeling. Veel scholen heeft ze inmiddels aan een goede beoordeling geholpen, maar wat nog veel belangrijker is... Leerkrachten die grip ervaren, keuzes durven maken en met veel plezier voor de klas staan.

Karolien begeleidt (management)teams bij kwaliteitszorg en is naast onderwijsadviseur ook interim intern begeleider. 

Wij delen dezelfde visie en vullen elkaar prachtig aan. Ik beveel haar daarom van harte aan! Vandaar dat je onder deze knop haar e-mailadres vindt. 

bottom of page